Authentication of the Chain of Narration of Imam Mālik’s Interpretation [Ta’wīl] Regarding Divine Descent (Nuzul)
تصحيح بسند رواية الإمام مالك في تأويل النزول
Authentication of the Chain of Narration of Imam Mālik’s Interpretation [Ta’wīl] Regarding Divine Descent (Nuzul)
قال الحافظ ابن عبد البر في التمهيد : “وقد روى محمد بن علي الجبلي . وكان من ثقات المسلمين بالقيروان ” : حدثنا جامع بن سوادة بمصر ، قال ، حدثنا مطرف عن مالك بن أنس أنه سئل عن الحديث : عن الله ينزل في الليل إلى سماء الدنيا
Al-Ḥāfiẓ Ibn ʿAbd al-Barr said in “Al-Tamhīd”[i]: “Muḥammad ibn ʿAlī al-Jabalī – who was among the trusted Muslims in Qayrawān – narrated: Jāmiʿ ibn Sawāda told us in Egypt, he said, Muṭarrif told us from Mālik ibn Anas that he was asked about the hadith regarding Allah descending in the night to the lowest heaven.[ii]“
فقال مالك : ينزل أمره . وقد يحتمل أن يكون كما قال مالك -رحمه الله- على معنى أنه تتنزل رحمته وقضاؤه بالعفو والاستجابة. وذلك من أمره أي: أكثر ما يكون ذلك في ذلك الوقت والله أعلم”. انتهى
Mālik said: “His command descends.” And it could mean, as Mālik – may Allah have mercy on him – said, that His mercy and decree descend with pardon and response to supplications. And that is from His command, meaning: this occurs most frequently at that time, and Allah knows best.” End quote.
وهذا الأثر صحيح الإسناد عن الإمام مالك، فقد نقله محمد بن علي الجبلي القيرواني عن أبي سليمان جامع بن سوادة المصري عن مطرف بن عبد الله تلميذ مالك.
This narration has an authentic chain of transmission back to Imam Mālik, as it was transmitted by Muḥammad ibn ʿAlī al-Jabalī al-Qayrawānī from Abū Sulaymān Jāmiʿ ibn Sawāda al-Miṣrī from Muṭarrif ibn ʿAbdullāh, the student of Mālik.
و ترجمة هؤلاء كالآتي:
Their biographies are as follows:
-محمد بن علي الجبلي: ثقة قال ابن عبد البر في التمهيد:” وكان من ثقات المسلمين بالقيروان”. انتهى
Muḥammad ibn ʿAlī al-Jabalī: Trustworthy (thiqa), Ibn ʿAbd al-Barr said in “Al-Tamhīd”: “He was among the trusted Muslims in Qayrawān[iii].” End quote.
وهو غير الشاعر محمد بن علي البغدادي، المعروف بالجبلي، الذي ترجم له الخطيب البغدادي في تاريخه وابن حجر في لسان الميزان، و قالا عنه أنه كان رافضيا.
And he is other than the poet Muḥammad ibn ʿAlī al-Baghdādī, known as al-Jabalī, whose biography was written by al-Khaṭīb al-Baghdādī in his history and Ibn Ḥajar in Lisān al-Mīzān, and they both said about him that he was a Rāfiḍī.
قال الخطيب البغدادي في تاريخه 4/170 برقم 1362 – طبعة المجمع العلمي – ما نصه:”محمد بن علي بن محمد بن ابراهيم أبو الخطاب الشاعر المعروف بالجبلي كان من أهل الأدب حسن الشعر فصيح القول مليح النظم سافر في حداثته إلى الشام فسمع بدمشق من أبي الحسين المعروف بأخي تبوك ثم عاد إلى بغداد وقد كف بصره فأقام بها إلى حين وفاته سمعت منه الحديث وعلقت عنه مقطعات من شعره وقيل انه كان رافضياً شديد الرفض”.انتهى
Al-Khaṭīb al-Baghdādī said in his history 4/170 number 1362 – Scientific Academy edition – the text: “Muḥammad ibn ʿAlī ibn Muḥammad ibn Ibrāhīm Abū al-Khaṭṭāb the poet known as al-Jabalī was from the people of literature, of good poetry, eloquent speech, and beautiful composition. He travelled in his youth to al-Shām and heard in Damascus from Abū al-Hussain known as the brother of Tabūk, then returned to Baghdad having lost his sight and stayed there until his death. I heard hadith from him and wrote down selections from his poetry, and it was said that he was a staunch Rāfiḍī.” End quote.
فهذا الشاعر لم يرو الحديث لا في القيروان و لا في مصر و لا ذهب اليها قط كما قال الخطيب البغدادي. فعلم انه غير الفقيه القيرواني. وزيادة على ذلك فقد نقل الخطيب هذه الرواية بأسلوب التمريض: “قيل”. كما هو مذكور ، واكد ذلك
الحافظ ابن حجر فقال في لسان الميزان 5/303 حيث قال : “ولفظ الخطيب: “قيل: إنه كان رافضيا شديد الرفض” ، وكان صبورا مات في ذي القعدة سنة تسع وثلاثين وأربعمائة “. انتهى
So this poet did not narrate hadith in Qayrawān nor in Egypt, nor did he ever go to these places, as al-Khaṭīb al-Baghdādī stated. Thus, it is known that he is other than the jurist from Qayrawān. Furthermore, al-Khaṭīb related this narration in a doubtful form: “it was said,” as mentioned, and this was confirmed by al-Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar who said in Lisān al-Mīzān 5/303: “And al-Khaṭīb’s wording was: ‘It was said that he was a staunch Rāfiḍī,’ and he was patient, died in Dhū al-Qaʿda in the year 439.” End quote.
فالفقيه محمد بن علي الجبلي القيرواني هو ثقة كما نص على ذلك الحافظ ابن عبد البر الذي هو أعلم بفقهاء المغرب من غيره من المشارقة.
So the jurist Muḥammad ibn ʿAlī al-Jabalī al-Qayrawānī is trustworthy as stated by al-Ḥāfiẓ Ibn ʿAbd al-Barr, who was more knowledgeable about the jurists of the Maghrib[iv] than others from the East.
– جامع بن سوادة: هو أبو سليمان جامع بن سوادة الأزدي المصري. ليس بمجهول كما زعم بعض المجسمة
Jāmiʿ ibn Sawāda: He is Abū Sulaymān Jāmiʿ ibn Sawāda al-Azdī al-Miṣrī. He is not unknown as some anthropomorphists [mujassima] have claimed.
ذكره المزي في ترتيب الكمال و أبو سعيد خلف بن أبي القاسم القيرواني البراذعي في التهذيب في اختصار المدونة عند ترجمتهما لمطرف بن عبد الله و عداه من جملة تلاميذه. وذكره أيضا ابن عساكر في تاريخ دمشق عند ترجمة ابراهيم بن بكر أبو الأصبع الجبلي
Al-Mizzī mentioned him in Tartīb al-Kamāl[v][vi] and Abū Saʿīd Khalaf ibn Abī al-Qāsim al-Qayrawānī al-Barādhiʿī mentioned him in al-Tahdhīb fī Ikhtiṣār al-Mudawwana[vii] in their biographies of Muṭarrif ibn ʿAbdullāh, counting him among his students. Ibn ʿAsākir also mentioned him in Tārīkh Dimashq in the biography of Ibrāhīm ibn Bakr Abū al-Aṣbaʿ al-Jabalī.
ونص عبارة ابن عساكر كما في تاريخ دمشق: إبراهيم بن بكر أبو البجلي أخو بشر بن بكر من أهل دمشق حدث بمصر عن ثور بن يزيد وأبي زرعة بن إبراهيم القرشي وإبراهيم بن معاوية الشامي روى عنه أبو بكر بن البرقي وأبو سليمان جامع بن سوادة المصريان انتهى
The text of Ibn ʿAsākir’s statement as in Tārīkh Dimashq[viii] is: “Ibrāhīm ibn Bakr Abū al-Aṣbaʿ (3) al-Bajalī, brother of Bishr ibn Bakr, from the people of Damascus. He narrated in Egypt from Thawr ibn Yazīd, Abū Zurʿa ibn Ibrāhīm al-Qurashī, and Ibrāhīm ibn Muʿāwiya al-Shāmī. Abū Bakr ibn al-Barqī and Abū Sulaymān Jāmiʿ ibn Sawāda al-Miṣriyyān (the two Egyptians) narrated from him. End quote.
و أبو سليمان جامع بن سوادة الأزدي غير جامع بن سوادة الحمزاوي الذي عدّه ابن الجوزي من جملة المجاهيل و ليس هو الذي نقل ابن حجر تضعيف الدارقطني له، و ليس هو أيضا الذي أورد له الذهبي في الميزان حديثا موضوعا في الجمع بين الزوجين، وضعف بسببه حديث:” آخر من يدخل الجنة رجل من جهينة.
And Abū Sulaymān Jāmiʿ ibn Sawāda al-Azdī is other than Jāmiʿ ibn Sawāda al-Ḥamzāwī whom Ibn al-Jawzī counted among the unknown narrators, and he is not the one for whom Ibn Ḥajar related al-Dāraquṭnī’s weakening, and he is not the one for whom al-Dhahabī included in al-Mīzān a fabricated hadith about joining between spouses, and because of which the hadith was weakened: “The last person to enter Paradise will be a man from Juhayna.”
وأبو سليمان جامع بن سوادة الأزدي، ذكره المزي و أبو سعيد القيرواني و ابن عساكر و لم يتناولوه و سكتوا عنه و لا يجرح لا بتعديل و لا. غير أن السيوطي قد أورد في اللآلي المصنوعة في الأحاديث الموضوعة ، حديثا من طريقه عن مطرف ، تحت كتاب الإيمان برقم 91. ونص عبارة السيوطي:”قال الجوزقاني (الحافظ) أنبأنا أبو يعقوب يوسف بن أحمد بن علي التاجر ، أنبأنا أبو القاسم عبد الرحمن بن أبي عبد الله بن منده ، أنبأنا محمد بن عبد الله بن يزيد الأنصاري ، حدثنا عبد الله بن محمد بن جعفر ، حدثنا علي بن سراج ، حدثنا جامع بن سوادة ، حدثنا مطرف بن عبد الله ، حدثنا نافع بن أبي نعيم ، حدثني الأعرج ، عن أبي هريرة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : “الإيمان يزيد وينقص”. قال الجوزقاني: هذا حديث حسن غريب ، تفرد به عن الأعرج نافع ، وقال ابن معين : هو ثقة ، وتفرد عن نافع مطرف ، وقال أبو حاتم الرازي: هو صدوق”. انتهى
And Abū Sulaymān Jāmiʿ ibn Sawāda al-Azdī was mentioned by al-Mizzī, Abū Saʿīd al-Qayrawānī, and Ibn ʿAsākir, and they did not address him and remained silent about him, neither criticizing nor praising. However, al-Suyūṭī included in al-La’āli’ al-Maṣnūʿa fī al-Aḥādīth al-Mawḍūʿa a hadith from his chain through Muṭarrif, under the Book of Faith, number 91. Al-Suyūṭī’s text states: “Al-Jūzaqānī (the Ḥāfiẓ) said: Abū Yaʿqūb Yūsuf ibn Aḥmad ibn ʿAlī al-Tājir informed us, Abū al-Qāsim ʿAbd al-Raḥmān ibn Abī ʿAbdullāh ibn Mandah informed us, Muḥammad ibn ʿAbdullāh ibn Yazīd al-Anṣārī informed us, ʿAbdullāh ibn Muḥammad ibn Jaʿfar told us, ʿAlī ibn Sirāj told us, Jāmiʿ ibn Sawāda told us, Muṭarrif ibn ʿAbdullāh told us, Nāfiʿ ibn Abī Nuʿaym told us, al-Aʿraj told me, from Abū Hurayra, who said: The Messenger of Allah ﷺ said: ‘Faith increases and decreases.’ Al-Jūzaqānī said: This is a good [ḥasan], strange [gharīb] hadith. Nāfiʿ was unique in narrating it from al-Aʿraj, and Ibn Maʿīn said: He is trustworthy, and Muṭarrif was unique in narrating from Nāfiʿ, and Abū Ḥātim al-Rāzī said: He is truthful.” End quote.
فقول الجوزقاني : هذا حديث حسن غريب دليل على أن جامع بن سوادة لم يكن وضاعا و لا كذابا و لا مجهولا ، و الرواية من طريقه ليست ضعيفة و لا موضوعة.
Al-Jūzaqānī’s statement “This is a good [ḥasan], strange [gharīb] hadith” is evidence that Jāmiʿ ibn Sawāda was not a fabricator, nor a liar, nor unknown, and the narration through his chain is neither weak nor fabricated.
و مما يؤكد انه غير جامع بن سوادة الحمزاوي أن السيوطي قال في نفس الكتاب، تحت باب النكاح – رقم الحديث 1717 – ما نصه: “أخبرنا محمد بن ناصر ، أنبأنا أحمد بن الحسن بن قريش ، أنبأنا إبراهيم بن عمر البرمكي ، حدثنا أبو بكر محمد بن إسماعيل الوراق حدثنا أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد الفقيه ، حدثني جامع بن سوادة الحمزاوي ، حدثنا آدم بن
أبي إياس ، حدثنا ابن أبي الذئب ، عن المقبري ، عن أبي سلمة ، عن أبي هريرة ، وابن عباس ، قالا : آخر خطبة خطبها رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يخطب غيرها حتى خرج من الدنيا ، فقال : “من مشى في تزويج بين اثنين حتى يجمع الله بينهما أعطاه الله بكل خطوة ، وبكل كلمة تكلم بذلك ، عبادة سنة ، صيام نهارها وقيام ليلها . ومن مشى في تفريق بين اثنين حتى يفرق بينهما ، كان حقا على الله أن يضرب رأسه يوم القيامة بألف صخرة من نار جهنم ” . موضوع ، جامع مجهول ، قلت : قال الحافظ بن حجر في اللسان ، وعلي بن محمد الراوي ، عنه : ما عرفته ، والله أعلم”. انتهى
And what confirms that he is other than Jāmiʿ ibn Sawāda al-Ḥamzāwī is that al-Suyūṭī said in the same book, under the chapter of marriage – hadith number 1717 – the text: “Muḥammad ibn Nāṣir informed us, Aḥmad ibn al-Ḥasan ibn Quraysh informed us, Ibrāhīm ibn ʿUmar al-Barmakī informed us, Abū Bakr Muḥammad ibn Ismāʿīl al-Warrāq told us, Abū al-Ḥasan ʿAlī ibn Aḥmad ibn Muḥammad the jurist told us, Jāmiʿ ibn Sawāda al-Ḥamzāwī told us, Ādam ibn Abī Iyās told us, Ibn Abī al-Dhi’b told us, from al-Maqburī, from Abū Salama, from Abū Hurayra and Ibn ʿAbbās, they said: The last sermon that the Messenger of Allah ﷺ gave, he did not give another until he departed from this world. He said: “Whoever strives to arrange a marriage between two people until Allah joins them together, Allah will give him for every step and every word spoken for that purpose the reward of worshiping for a year, fasting its days and standing its nights. And whoever strives to separate two people until they are separated, it will be a right upon Allah to strike his head on the Day of Judgment with a thousand rocks from the fire of Hell.” This is fabricated, Jāmiʿ is unknown. I say: Al-Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar said in al-Lisān, and ʿAlī ibn Muḥammad who narrated from him: “I do not know him, and Allah knows best.” End quote.
فحكم على الرواية هنا بالوضع، فعلم ان جامع بن سوادة الذي يروي عن مطرف هو غير الحمزاوي الذي جرحه علماء الحديث و الحفاظ
He ruled this narration as fabricated, so it is known that Jāmiʿ ibn Sawāda who narrates from Muṭarrif is other than al-Ḥamzāwī who was criticized by the scholars of hadith and the preservers.
-مطرف بن عبد الله المدني : هو : أبو مصعب وقيل:أبو عبدالله مطرف بن عبد الله بن مطرف بن سليمان بن يسار الهلالي، مولى ميمونة أم المؤمنين زوج النبي عليه الصلاة و السلام. ابن أخت الإمام مالك. ولد: سنة سبع وثلاثين ومائة، وقيل: سنة تسع وثلاثين. صحب مالكا سبع عشرة سنة. وثقه ابن معين و الدار قطني. قال أحمد بن حنبل: كانوا يقدمونه على أصحاب مالك. قال أبو حاتم الرازي: صدوق. توفي سنة 220 هجري
Muṭarrif ibn ʿAbdullāh al-Madanī: He is: Abū Muṣʿab, and it was said: Abū ʿAbdullāh Muṭarrif ibn ʿAbdullāh ibn Muṭarrif ibn Sulaymān ibn Yasār al-Hilālī, the freed slave of Maymūna, Mother of the Believers, wife of the Prophet, peace and blessings be upon him. He was the nephew of Imam Mālik. He was born in the year 137 AH, and it was said: 139 AH. He accompanied Mālik for seventeen years. Ibn Maʿīn and al-Dāraquṭnī declared him trustworthy (thiqa). Aḥmad ibn Ḥanbal said: “They used to prefer him over Mālik’s other companions.” Abū Ḥātim al-Rāzī said: “He is truthful.” He died in 220 AH.[ix]
كتبه أبو عمر التونسي الأشعري- تونس المحروسة
Written by Abū ʿUmar al-Tūnisī al-Ashʿarī – (from the Protected Tunisia)
Translated with footnotes by: Abul Hasan Hussain Ahmed
[i] See – https://app.turath.io/book/1719?page=2413
[ii] Like this Hadith: Abu Sa’id and Abu Huraira reported Allah’s Messenger (ﷺ) as saying:
Allah waits till when one-third of the first part of the night is over; He descends to the lowest heaven and says: It there any supplicator of forgiveness? Is there any penitant? Is there any petitioner (for mercy and favour)? Is there any solicitor? -till it is daybreak. (Sahih Muslim – https://sunnah.com/muslim:758e)
[iii] In Fez, Morocco.
[iv] Current day Morocco
[v] More commonly known as Tahḏhīb al-Kamāl
[vi] May be this is what the author was referring to – https://app.turath.io/book/3722?page=15047
[vii] See here – [vii] See here – https://app.turath.io/book/8487?page=40
[viii] See here – https://app.turath.io/book/71?page=2637
[ix] Ibn Hajar al-Asqalani declared him to be trustworthy (thiqa) in his Taqrib al-Tahdhib (no. 6707, see – https://app.turath.io/book/127715?page=1259)