Did Imām Mālik ibn Anas state: “Allāh is in the heavens, and His Knowledge is in Every place?”

.

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بيان أن ما تنسبه المشبهة للإمام مالك تقوٌّلٌ عليه بما لم يقُل .

قالت الوهابية:

قَالَ مالك بن أنس: إن الله فَوْقَ السماء، وعلمه فِي كلّ مكان فمن اعتقد أنّ الله فِي جوف السّمَاء محصور محاط به، وأنّه مفتقر إِلَى العرش، أَوْ غير العرش – من المخلوقات- أَوْ أَنْ استواءه عَلَى عرشه كاستواء المخلوق عَلَى كرسيّه: فَهُوَ ضال مبتدع جاهل، ومن اعتقد أنّه لَيْسَ فَوْقَ السَّمَاوَات إله يعبد، وَلاَ عَلَى العرش ربّ يصلّى لَهُ ويسجد، وأنّ محمداً لَمْ يعرج بِهِ إِلَى ربّه؛ وَلاَ نزل القرآن من عنده: فَهُوَ معطّل فرعوني، ضال مبتدع –وقال- بَعْدَ كلام طويل- والقائل الَّذِي قَالَ: من لَمْ يعتقد أَنّ الله فِي السّمَاء فَهُوَ ضال: إن أراد بذلك من لاَ يعتقد أنّ الله فِي جوف السّمَاء، بحيث تحصره وتحيط بِهِ: فَقَدْ أخطأ.

Praise be to Allah, and peace and blessings be upon the Messenger of Allah, his family, and all his companions.

Peace, mercy, and blessings of Allah be upon you.

A clarification that what the anthropomorphists [mushabbiha] attribute to Imam Mālik is a falsification that he did not say.[i]

The Wahhābīs (Salafis) said:

Mālik ibn Anas said: “Indeed, Allah is above the heavens, and His knowledge is in every place. So whoever believes that Allah is confined within the heavens, surrounded by them, and that He is in need of the Throne or other created things, or that His rising over the Throne is like the rising of a created being over a chair, then he is misguided, an innovator, and ignorant.

And whoever believes that there is no deity above the heavens to be worshipped, nor a Lord on the Throne to whom prayer and prostration are directed, and that Muḥammad did not ascend to his Lord, nor that the Qur’an descended from Him, then he is a denier [muʿaṭṭil], a Pharaoh-like misled innovator.”

After a lengthy discourse, he added: “And the one who said, ‘Whoever does not believe that Allah is in the heavens is misguided,’ if he meant by that someone who does not believe that Allah is within the heavens, confined and surrounded by them, then he has erred.”

Arabic Text:

نقول:

قال الشيخ محمد اليافعي إن هذا الآثر المنسوب عن الأمام مالك لا يصح انفرد بذكره عبد الله بن نافع عن الإمام مالك دوناً عن غيره ! ولم يتابع عليه .. وعبد الله بن نافع هذا متكلم في حفظه كما ذكر كبار العلماء .. وأما هذا الأثر فهو مخرّج في كتب العلماء من طريق عبد الله بن نافع .. فقد أخرجه أبو داود في مسائل الإمام أحمد ( ص263 ) عن عبد الله بن نافع قال : ( قال مالك : الله في السماء وعلمه في كل مكان ) وقال الحافظ الذهبي في سير أعلام النبلاء ( 8 / 101 ) : ( وروى عبد الله بن أحمد بن حنبل في كتاب : ” الرد على الجهمية ” ( 1 ) له ، قال: حدثني أبي ، حدثنا سريج بن النعمان ، عن عبد الله بن نافع ، قال : قال مالك : الله في السماء ، وعلمه في كل مكان لا يخلو من شئ) وأخرجه الإمام عبد الله بن حنبل في كتاب السنة المنسوب اليه ( 1 / 106 – 107 طبعة دار ابن القيم – الدمام الطبعة الأولى ، 1406 ، بتحقيق الدكتور محمد سعيد سالم القحطاني ) : ( حدثني أبي رحمه الله قال حدثنا سريج بن النعمان اخبرني عبد الله بن نافع قال : وقال مالك رحمه الله الله عز و جل في السماء وعلمه في كل مكان لا يخلو منه شيء وتلا هذه الآية ” ما يكون من نجوى ثلاثة الا هو رابعهم ولا خمسة الا هو سادسهم ” ، وعظم عليه الكلام في هذا واستشنعه )

ثم اورده في مكان آخر بعد صفحات ( 1 / 174 طبعة دار ابن القيم – الدمام الطبعة الأولى ، 1406 ، بتحقيق الدكتور محمد سعيد سالم القحطاني ) ، : ( حدثني أبو الحسن العطار قال سمعت سريج بن النعمان يقول سألت عبد الله بن نافع …. فذكره ) قال المحقق القحطاني : ( رجاله ثقات ) ! قلت : هكذا قال تقليداً للالباني ! من دون تمحيص !! ولو كان تحرى الحق لما جازف بهذه العبارة ! ، ولكن هذا جزاء من يأخذ العلم عن غير أهله !

English Translation:

We say:

Shaykh Muḥammad al-Yāfiʿī said that this narration attributed to Imam Mālik is not authentic. It was solely narrated by ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ from Imam Mālik, without any corroboration from others. ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ has been criticized regarding his memorization, as mentioned by major scholars. However, this narration has been recorded in the books of scholars through the chain of ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ. For example, Abū Dāwūd recorded it in “Masāʾil al-Imām Aḥmad” (p. 263) from ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ, who said: “Mālik said: ‘Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place.'” Al-Ḥāfiẓ al-Dhahabī also mentioned in “Siyar Aʿlām al-Nubalāʾ” (8/101): “ʿAbdullāh ibn Aḥmad ibn Ḥanbal narrated in his book ‘Al-Radd ʿalā al-Jahmiyyah’ (1), saying: My father narrated to me, from Surīj ibn al-Nuʿmān, from ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ, who said: ‘Mālik said: Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place; nothing is devoid of Him.'”

Imam ʿAbdullāh ibn Ḥanbal also recorded it in the book “Al-Sunnah” attributed to him (1/106-107, Dār Ibn al-Qayyim edition, Dammam, first edition, 1406 AH, edited by Dr. Muḥammad Saʿīd Sālim al-Qaḥṭānī): “My father narrated to me, saying: Surayj ibn al-Nuʿmān narrated to us, informing us that ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ said: ‘Mālik, may Allah have mercy on him, said: Allah, the Exalted, is in the heavens, and His knowledge is in every place; nothing is devoid of Him.’ He then recited the verse: ‘There is no secret conversation among three but He is their fourth, nor among five but He is their sixth’ (Qur’an 58:7). The discussion on this matter became intense, and he found it strange.”

Then, it is mentioned in another place after a few pages (1/174, ār Ibn al-Qayyim edition, Dammam, first edition, 1406 AH, edited by Dr. Muḥammad Saʿīd Sālim al-Qaḥṭānī): “Abū al-Ḥasan al-ʿAṭṭār narrated to me, saying: I heard Surayj ibn al-Nuʿmān say: I asked ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ… and he mentioned it.” The editor, al-Qaḥṭānī, said: “Its narrators are trustworthy.” I say: He said this merely following al-Albānī without proper scrutiny! If he had sought the truth, he would not have made such a reckless statement. But this is the consequence of taking knowledge from those who are not its rightful people!

Arabic Text:

كما أخرجه اللالكائي في اعتقاد أهل السنة والجماعة ( 3 / 401 برقم 673 طبعة دار طيبة – الرياض ، 1402 تحقيق الدكتور أحمد سعد حمدان ) من طريق الإمام عبد الله بن أحمد بن حنبل في كتاب السنة ، فقال : ( أخبرنا محمد بن عبد الله بن الحجاج قال أخبرنا أحمد بن الحسين قال ثنا عبد الله بن أحمد قال ثنا أبي قال ثنا سريج بن النعمان قال حدثني عبد الله بن نافع قال ملك الله في السماء وعلمه في كل مكان لا يخلو منه شيء )

English Translation:

Al-Lālakāʾī also recorded it in “Iʿtiqād Ahl al-Sunnah wa al-Jamāʿah” (3/401, no. 673, Dār Ṭaybah edition, Riyadh, 1402 AH, edited by Dr. Aḥmad Saʿd Ḥamdān) through the chain of Imam ʿAbdullāh ibn Aḥmad ibn Ḥanbal in the book “Al-Sunnah,” saying: “Muḥammad ibn ʿAbdullāh ibn al-Ḥajjāj informed us, saying: Aḥmad ibn al-Ḥussain informed us, saying: ʿAbdullāh ibn Aḥmad narrated to us, saying: My father narrated to us, saying: Surayj ibn al-Nuʿmān narrated to us, saying: ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ narrated to me, saying: ‘Mālik said: Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place; nothing is devoid of Him.'”

Arabic Text:

ورواه أبو بكر النجاد في الرد على من يقول القرآن مخلوق برقم 2 طبعة مكتبة الصحابة الإسلامية – الكويت ، 1400 ، بتحقيق رضا الله محمد إدريس ) ، قال : ( ثنا احمد ثنا عبد الله بن احمد بن حنبل قال حدثني ابي رحمه الله قال ثنا سريج بن النعمان قال حدثني عبد الله بن نافع قال كان مالك بن انس يقول الايمان قول وعمل ويقول وكلم الله عز وجل موسى وقال مالك الله في السماء وعلمه في كل مكان لايخلو منه شيء )

English Translation:

Abū Bakr al-Najjād also narrated it in “Al-Radd ʿalā man Yaqūl al-Qurʾān Makhlūq” (no. 2 Maktabat al-Ṣaḥābah al-Islāmiyyah edition, Kuwait, 1400 AH, edited by Riḍā Allāh Muḥammad Idrīs), saying: “Aḥmad narrated to us, saying: ʿAbdullāh ibn Aḥmad ibn Ḥanbal narrated to us, saying: My father narrated to me, saying: Surayj ibn al-Nuʿmān narrated to us, saying: ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ narrated to me, saying: ‘Mālik ibn Anas used to say: Faith is speech and action, and he said: Allah spoke to Mūsā, and Mālik said: Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place; nothing is devoid of Him.'”

Arabic Text:

وذكره الذهبي في تذكرة الحفاظ في ترجمة الإمام مالك رحمه الله ( 1 / 209 ) من رواية عبد الله بن حنبل في كتاب السنة المنسوب إليه ، عن ابيه به . ومن هذه الطريق ؛ ذكره في تاريخ الإسلام ، فقال : ( وقال عبد الله بن نافع : قال مالك : الله في السماء وعلمه في كل مكان رواه أحمد بن حنبل ، عن سريج بن النعمان ، عن ابن نافع )

English Translation:

Al-Dhahabī mentioned it in “Tadhkirat al-Ḥuffāẓ” in the biography of Imam Mālik, may Allah have mercy on him (1/209), through the narration of ʿAbdullāh ibn Ḥanbal in the book “Al-Sunnah” attributed to him, from his father. Through this chain, he mentioned it in “Tārīkh al-Islām,” saying: “ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ said: ‘Mālik said: Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place.’ It was narrated by Aḥmad ibn Ḥanbal, from Surayj ibn al-Nuʿmān, from Ibn Nāfiʿ.”

Arabic Text:

وذكره الإمام أحمد في العلل ( 1 / 530 برقم 1248 طبعة المكتب الإسلامي , دار الخاني – بيروت ، الرياض الطبعة الأولى ، 1408 – 1988 ، بتحقيق وصي الله بن محمد عباس ) ، و ( 3 / 180 برقم 4783 طبعة المكتب الإسلامي , دار الخاني – بيروت ، الرياض الطبعة الأولى ، 1408 – 1988 ، بتحقيق وصي الله بن محمد عباس ) بنفس اسناد كتاب السنة المنسوب إلى ابنه عبد الله عن عبد الله بن نافع .

English Translation:

Imam Aḥmad also mentioned it in “Al-ʿIlal” (1/530, no. 1248, Al-Maktab al-Islāmī edition, Dār al-Khānī, Beirut, Riyadh, first edition, 1408 AH/1988 CE, edited by Waṣī Allāh ibn Muḥammad ʿAbbās) and (3/180, no. 4783, same edition) with the same chain as the book “Al-Sunnah” attributed to his son ʿAbdullāh, from ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ.

Arabic Text:

وأخرجه ابن قدامة في إثبات صفة العلو ( ص 115 طبعة الدار السلفية – الكويت الطبعة الأولى ، 1406 ، بتحقيق بدر عبد الله البدر ) ، فقال : ( اخبرنا ابو بكر عبد الله بن محمد قال أنبأنا ابو بكر احمد بن علي أنبأ هبة الله بن الحسن أنبأ محمد بن عبيد الله بن الحجاج أنبأ احمد بن الحسن ثنا عبد الله ابن احمد أنبأ ابي ثنا سريج بن النعمان قال حدثني عبد الله بن نافع قال قال مالك الله في السماء وعلمه في كل مكان لا يخلو منه شيء )

English Translation:

Ibn Qudāmah also recorded it in “Ithbāt Ṣifat al-ʿUlūw” (p. 115, Al-Dār al-Salafiyyah edition, Kuwait, first edition, 1406 AH, edited by Badr ʿAbdullāh al-Badr), saying: “Abū Bakr ʿAbdullāh ibn Muḥammad informed us, saying: Abū Bakr Aḥmad ibn ʿAlī informed us, saying: Hibat Allāh ibn al-Ḥasan informed us, saying: Muḥammad ibn ʿUbayd Allāh ibn al-Ḥajjāj informed us, saying: Aḥmad ibn al-Ḥasan narrated to us, saying: ʿAbdullāh ibn Aḥmad narrated to us, saying: My father narrated to us, saying: Surayj ibn al-Nuʿmān narrated to us, saying: ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ narrated to me, saying: ‘Mālik said: Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place; nothing is devoid of Him.'”

Arabic Text:

وقد ذكره الذهبي في العلو ( ص 228 طبعة مكتبة أضواء السلف – الرياض الطبعة الأولى ، 1995 ، بتحقيق أبو محمد أشرف بن عبد المقصود ) من طريق الآجري ، فقال : ( قال ( يعني الآجري ) حدثنا ابن مخلد حدثنا أبو داود حدثنا أحمد بن حنبل حدثنا سريج بن النعمان حدثنا عبد الله بن نافع قال قال مالك الله في السماء وعلمه في كل مكان لا يخلو من علمه مكان )

English Translation:

Al-Dhahabī also mentioned it in “Al-ʿUlūw” (p. 228, Maktabat Aḍwāʾ al-Salaf edition, Riyadh, first edition, 1995, edited by Abū Muḥammad Ashraf ibn ʿAbd al-Maqṣūd) through the chain of al-Ājurrī, saying: “Al-Ājurrī said: Ibn Makhlad narrated to us, saying: Abū Dāwūd narrated to us, saying: Aḥmad ibn Ḥanbal narrated to us, saying: Surīj ibn al-Nuʿmān narrated to us, saying: ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ narrated to us, saying: ‘Mālik said: Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place; no place is devoid of His knowledge.'”

Arabic Text:

وصححه الألباني في مختصر العلو ( ص 75 طبعة المكتب الإسلامي – بيروت الطبعة الثانية – 1412 ، باختصاره وتحقيق وتعليق وتخريج الألباني ) !! ..

English Translation:

Al-Albānī authenticated it in “Mukhtaṣar al-ʿUlūw” (p. 75, Al-Maktab al-Islāmī edition, Beirut, second edition, 1412 AH, abridged, edited, annotated, and verified by al-Albānī)!!

Arabic Text:

قلت : وهذا تقصير من الألباني وعدم فهم لكلام العلماء ! ، أو انه بسبب اتباع الهوى !!؟؟

English Translation:

I say: This is negligence on the part of al-Albānī and a lack of understanding of the scholars’ statements! Or is it due to following desires!!??

Arabic Text:

وقال العلامة وهبي سليمان غاوجي الألباني في شرحه لكتاب إيضاح الدليل في قطع حجج أهل التعطيل لبدر الدين بن جماعة ( ص 82 طبعة دار السلام الطبعة الأولى ، 1990 ، بتحقيق وهبي سليمان غاوجي الألباني ) في فصل تحت عنوان ” دعاوى خطيرة ليس لها دليل شرعي” ، ما نصه : ( وما يرويه سريج بن النعمان عن عبد الله بن نافع عن مالك أنه كان يقول : ” الله في السماء وعلمه في كل مكان ” . لا يثبت .قال الإمام أحمد : عبد الله بن نافع الصايغ لم يكن صاحب حديث وكان ضعيفا فيه . قال ابن عدي : يروي غرائب عن مالك . وقال ابن فرحون : كان أصم أميا لايكتب . وبمثل هذا السند لا ينسب إلى مثل مالك مثل هذا وقد تواتر عنه عدم الخوض في الصفات وفيما ليس تحته عمل كما كان عليه أهل المدينة على ما في شرح السنة للألكائي وغيره )

English Translation:

The scholar Wahbī Sulaymān Ghāwjī al-Albānī said in his explanation of the book “Iḍāḥ al-Dalīl fī Qaṭʿ Ḥujaj Ahl al-Taʿṭīl” by Badr al-Dīn ibn Jamāʿah (p. 82, Dār al-Salām edition, first edition, 1990, edited by Wahbī Sulaymān Ghāwjī al-Albānī) in a chapter titled “Serious Claims Without Any Sharʿī Evidence,” the following: “What Surayj ibn al-Nuʿmān narrates from ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ from Mālik, that he used to say: ‘Allah is in the heavens, and His knowledge is in every place,’ is not established. Imam Aḥmad said: ‘ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ al-Ṣāʾigh was not a narrator of ḥadīth and was weak in it.’ Ibn ʿAdī said: ‘He narrates strange things from Mālik.’ Ibn Farḥūn[ii] said: ‘He was deaf, illiterate, and could not write.’ With such a chain, this cannot be attributed to someone like Mālik. It has been widely reported from him that he refrained from delving into the attributes and matters that have no practical implications, as was the practice of the people of Madīnah, as mentioned in ‘Sharḥ al-Sunnah’ by al-Lālakāʾī and others.”

Arabic Text:

قلت : لا فض فوك فهذا هو الكلام الصحيح ، فرحم الله امرء عرف قدر نفسه .. فـ ” عبد الله بن نافع ” لم يرتضي العلماء حفظه ، فهو لم يكن بالحافظ عندهم .. قال أبو أحمد الحاكم : ليس بالحافظ عندهم وقال أبو طالب عن أحمد : لم يكن صاحب حديث كان ضعيفا فيه وانما صححوا كتابه ، ولينوه في حفظه .. وقال أبو حاتم : ليس بالحافظ هو لين في حفظه ، وكتابه أصح ، وقال البخاري : في حفظه شيء ، وقال أيضا : يعرف حفظه وينكروا ، كتابه أصح ، وذكره بن حبان في الثقات وقال : كان صحيح الكتاب وإذا حدث من حفظه ربما أخطأ وقال الحافظ في التهذيب : ( والصائغ قال البخاري : في حفظه شيء وأما الموطأ فأرجو )

English Translation:

I say: May Allah have mercy on someone who knows his own worth. ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ was not accepted by the scholars regarding his memorization; he was not considered a reliable memorizer among them. Abū Aḥmad al-Ḥākim said: “He was not a memorizer according to them.” Abū Ṭālib reported from Aḥmad: “He was not a narrator of ḥadīth and was weak in it. They only authenticated his book and criticized his memorization.” Abū Ḥātim said: “He was not a memorizer; he was weak in memorization, but his book is more reliable.” Al-Bukhārī said: “There is something in his memorization,” and he also said: “His memorization is recognized, but they reject it; his book is more reliable.” Ibn Ḥibbān mentioned him in “Al-Thiqāt” and said: “His book is reliable, but when he narrates from memory, he sometimes errs.” Al-Ḥāfiẓ said in “Tahdhīb al-Tahdhīb”: “Al-Ṣāʾigh: Al-Bukhārī said: ‘There is something in his memorization, but as for the Muwaṭṭaʾ, I hope it is reliable.'”

Arabic Text:

قلت : لانه يروي الموطأ من كتاب وليس من حفظه .. وقال عنه الحافظ في التقريب : ( ثقة صحيح الكتاب ، في حفظه لين ) اهـ .. وأما سبب تركهم لحفظه هو لانه في آخر عمره دخله شك في حديث مالك .. قال الآجري عن أبي داود : ( سمعت أحمد يقول : كان عبد الله بن نافع أعلم الناس برأي مالك وحديثه ، كان يحفظ حديث مالك كله ثم دخله بآخره شك ) .

English Translation:

I say: This is because he narrated the Muwaṭṭaʾ from a book and not from memory. Al-Ḥāfiẓ said about him in “Al-Taqrīb”: “He is trustworthy, and his book is reliable, but his memorization is weak.” The reason they abandoned his memorization is that, towards the end of his life, doubt entered him regarding the ḥadīth of Mālik. Al-Ājurrī reported from Abū Dāwūd: “I heard Aḥmad say: ‘ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ was the most knowledgeable person about Mālik’s opinions and ḥadīth. He used to memorize all of Mālik’s ḥadīth, but doubt entered him towards the end of his life.'”

Arabic Text:

قلت : وهذه علة تقدح في حفظه ، ولهذا فقد ضعفوه من قِبَلِ حفظه ولم يصححوا حديثه اذا حدث من غير كتاب .. بانه اتهم بروايته غرائب عن الإمام مالك ؟؟

English Translation:

I say: This is a flaw that undermines his memorization, and for this reason, they weakened him regarding his memorization and did not authenticate his narrations when he narrated from memory. He was accused of narrating strange things from Imam Mālik.

Arabic Text:

قال ابن عدي : يروي غرائب عن مالك . فلا يصح تفرد الضعيف بالرواية .. قال أبو طالب عن أحمد : لم يكن صاحب حديث كان ضعيفا فيه ، وبالجملة فالرجل ضعيف صاحب يتفرد بغرائب عن مالك ! .. وهذا ملخص قولهم في حفظه ، فكيف بعد هذا يصححون تفرده ؟؟ ثم كيف ينفرد عن الإمام مالك بهذه المقولة دوناً عن اصحابه ! مع شهرة الإمام مالك ؟؟ وهذا ما يزيدنا شكاً في نسبة هذه العبارة للإمام مالك رحمه الله ..

English Translation:

Ibn ʿAdī said: “He narrates strange things from Mālik.” Therefore, it is not valid for a weak narrator to narrate alone. Abū Ṭālib reported from Aḥmad: “He was not a narrator of ḥadīth and was weak in it. In summary, the man is weak and narrates strange things from Mālik!” This is a summary of their statements about his memorization. So how, after this, can they authenticate his solitary narrations?? And how could he alone narrate this statement from Imam Mālik, apart from his companions, given the fame of Imam Mālik?? This increases our doubt about attributing this statement to Imam Mālik, may Allah have mercy on him.

Arabic Text:

قلت : وهذه هي الكتب التي ذكرت هذا الاثر مسنداً فيما أعلم .. اما بقية الكتب فنقلته نقلاً من دون اسناد ، ولا نحتاج الى الاشادة بها لعدم الحاجة .. فالعبرة بالإسناد ، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء .. أنتهي كلام الشيخ محمد اليافعي.

English Translation:

I say: These are the books that mentioned this narration with a chain, to the best of my knowledge. As for the rest of the books, they transmitted it without a chain, and we do not need to highlight them because there is no need. The lesson is in the chain of narration, and were it not for the chain, anyone could say whatever they wanted. This concludes the statement of Shaykh Muḥammad al-Yāfiʿī.

Arabic Text:

الرد على شبهات القوم مع ان جميع الشبهات تم الرد عليه ولا مانع من تكرارها بصيغة شبهات وردود ليتعلم الوهابية .

1- قولهم ان الإمام احمد احتج بالاثر في كتاب الشريعة للاجري.

English Translation:

A response to the doubts of the people, even though all the doubts have already been answered. There is no harm in repeating them in the form of doubts and responses so that the Wahhābīs may learn.

Their claim that Imam Aḥmad used this narration as evidence in the book “Al-Sharīʿah” by al-Ājurrī.

Arabic Text:

الرد

قال الآجري عن أبي داود : ( سمعت أحمد يقول : كان عبد الله بن نافع أعلم الناس برأي مالك وحديثه ، كان يحفظ حديث مالك كله ثم دخله بآخره شك ) . وهذه عبارة الامام أحمد من دون بتر .. اذاً فالرجل قد دخله شك في آخره ، ولو كانت هذه العلة الوحيدة فيه ؛ لكانت كافية لاسقاط تفرداته ! ، ولكنه ايضاً ضعيفاً عند العلماء ..

ومثله لا يُقبل تفرده .. وحدثنا أبو الفضل جعفر بن محمد الصندلى قال : حدثنا الفضل بن زياد قال : سمعت أبا عبد الله أحمد بن حنبل يقول : قال مالك بن أنس : الله عز وجل في السماء وعلمه في كل مكان ، لا يخلو منه مكان ، فقلت : من أخبرك عن مالك بهذا ؟ قال : سمعته من شريح بن النعمان ، عن عبد الله بن نافع فهذا النقل ليس من باب الاحتجاج ..

English Translation:

The response:

Al-Ājurrī reported from Abū Dāwūd: “I heard Aḥmad say: ‘ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ was the most knowledgeable person about Mālik’s opinions and ḥadīth. He used to memorize all of Mālik’s ḥadīth, but doubt entered him towards the end of his life.'” This is the statement of Imam Aḥmad without truncation. Therefore, the man was affected by doubt towards the end of his life, and if this were the only flaw in him, it would be sufficient to reject his solitary narrations! But he is also weak according to the scholars. Someone like him cannot have his solitary narrations accepted.

Abū al-Faḍl Jaʿfar ibn Muḥammad al-Ṣandalī narrated to us, saying: Al-Faḍl ibn Ziyād narrated to us, saying: I heard Abū ʿAbdullāh Aḥmad ibn Ḥanbal say: “Mālik ibn Anas said: ‘Allah, the Exalted, is in the heavens, and His knowledge is in every place; no place is devoid of Him.’ I said: ‘Who informed you about this from Mālik?’ He said: ‘I heard it from Sharīḥ ibn al-Nuʿmān, from ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ.'” This transmission is not for the purpose of evidence.

Arabic Text:

اولاً:– فهنا الإمام أحمد قد أخلى عهدته من هذا الاثر حيث قال في نهايته

فقلت : من أخبرك عن مالك بهذا ؟ قال : سمعته من شريح بن النعمان ، عن عبد الله بن نافع

فقوله بانه سمعه من شريح بن النعمان عن عبد الله بن نافع ؛ هو من باب اخلاء العهدة ثانياً : ان الامام أحمد قد بيّن حال عبد الله بن نافع حيث قال : عبد الله بن نافع الصايغ لم يكن صاحب حديث وكان ضعيفا فيه .وقال الآجري عن أبي داود : ( سمعت أحمد يقول : كان عبد الله بن نافع أعلم الناس برأي مالك وحديثه ، كان يحفظ حديث مالك كله ثم دخله بآخره شك ) .

English Translation:

Firstly: Here, Imam Aḥmad absolved himself of responsibility for this narration when he said at the end:

“I said: ‘Who informed you about this from Mālik?’ He said: ‘I heard it from Shurayḥ ibn al-Nuʿmān, from ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ.'”

His statement that he heard it from Shurayḥ ibn al-Nuʿmān, from ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ, is a way of absolving himself of responsibility. Secondly: Imam Aḥmad clarified the condition of ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ when he said: “ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ al-Ṣāʾigh was not a narrator of ḥadīth and was weak in it.” Al-Ājurrī reported from Abū Dāwūd: “I heard Aḥmad say: ‘ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ was the most knowledgeable person about Mālik’s opinions and ḥadīth. He used to memorize all of Mālik’s ḥadīth, but doubt entered him towards the end of his life.'”

Arabic Text:

2- قولهم ان أن عبدالله بن نافع الصائغ أعلم الناس برأي مالك وحديثه فقد عده ابن معين من الأثبات في مالك ، وقال عنه ابن سعد (( لزم مالك لزوما شديدا )) وقال أحمد (( كان أعلم الناس برأي مالك وحديثه )) وقال أبوداود (( كان عبدالله عالما بمالك ))

English Translation:

Their claim that ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ al-Ṣāʾigh was the most knowledgeable person about Mālik’s opinions and ḥadīth, and that Ibn Maʿīn considered him among the reliable narrators from Mālik. Ibn Saʿd said: “He adhered closely to Mālik.” Aḥmad said: “He was the most knowledgeable person about Mālik’s opinions and ḥadīth.” Abū Dāwūd said: “ʿAbdullāh was knowledgeable about Mālik.”

Arabic Text:

نقول

اولاً عبارة الإمام احمد بن حنبل كاملة هي هكذا ، كان عبد الله بن نافع أعلم الناس برأي مالك وحديثه ، كان يحفظ حديث مالك كله ثم دخله بآخره شك . وهذه عبارة الامام أحمد من دون بتر ..اذاً فالرجل قد دخله شك في آخره ، ولو كانت هذه العلة الوحيدة فيه ؛ لكانت كافية لاسقاط تفرداته ! ، ولكنه ايضاً ضعيفاً عند العلماء .. ومثله لا يُقبل تفرده ..

English Translation:

We say:

Firstly, the complete statement of Imam Aḥmad ibn Ḥanbal is as follows: “ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ was the most knowledgeable person about Mālik’s opinions and ḥadīth. He used to memorize all of Mālik’s ḥadīth, but doubt entered him towards the end of his life.” This is the statement of Imam Aḥmad without truncation. Therefore, the man was affected by doubt towards the end of his life, and if this were the only flaw in him, it would be sufficient to reject his solitary narrations! But he is also weak according to the scholars. Someone like him cannot have his solitary narrations accepted.

Arabic Text:

ثانثاً:- قرر العلماء انه لم يكن صاحب حديث وقد لينه العلماء في حفظة وكتابه اصح. وهذا لانه دحلة شك وحفظة لين فهو قد روي الموطأ من كتاب وليس من حفظه وما وصل من حفظه وتفرد به فهو مردود قال أبو أحمد الحاكم : ليس بالحافظ عندهم وقال أبو طالب عن أحمد : لم يكن صاحب حديث كان ضعيفا فيه ، قلت : وانما صححوا كتابه ، ولينوه في حفظه .. وقال أبو حاتم : ليس بالحافظ هو لين في حفظه ، وكتابه أصح ، وقال البخاري : في حفظه شيء ، وقال أيضا : يعرف حفظه وينكروا ، كتابه أصح ، وذكره بن حبان في الثقات وقال : كان صحيح الكتاب وإذا حدث من حفظه ربما أخطأ . وقال الحافظ في التهذيب : ( والصائغ قال البخاري : في حفظه شيء وأما الموطأ فأرجو ) قلت : لانه يروي الموطأ من كتاب وليس من حفظه .. وقال عنه الحافظ في التقريب : ( ثقة صحيح الكتاب ، في حفظه لين ) اهـ .. وأما سبب تركهم لحفظه هو لانه في آخر عمره دخله شك في حديث مالك .. قال الآجري عن أبي داود : ( سمعت أحمد يقول : كان عبد الله بن نافع أعلم الناس برأي مالك وحديثه ، كان يحفظ حديث مالك كله ثم دخله بآخره شك ) .

English Translation:

Secondly: The scholars have determined that he was not a narrator of ḥadīth, and they criticized his memorization, although his book is more reliable. This is because he was affected by doubt, and his memorization was weak. He narrated the Muwaṭṭaʾ from a book and not from memory, and whatever he narrated from memory and alone is rejected. Abū Aḥmad al-Ḥākim said: “He was not a memorizer according to them.” Abū Ṭālib reported from Aḥmad: “He was not a narrator of ḥadīth and was weak in it.” I say: They only authenticated his book and criticized his memorization. Abū Ḥātim said: “He was not a memorizer; he was weak in memorization, but his book is more reliable.” Al-Bukhārī said: “There is something in his memorization,” and he also said: “His memorization is recognized, but they reject it; his book is more reliable.” Ibn Ḥibbān mentioned him in “Al-Thiqāt” and said: “His book is reliable, but when he narrates from memory, he sometimes errs.” Al-Ḥāfiẓ said in “Tahdhīb al-Tahdhīb”: “Al-Ṣāʾigh: Al-Bukhārī said: ‘There is something in his memorization, but as for the Muwaṭṭaʾ, I hope it is reliable.'” I say: This is because he narrated the Muwaṭṭaʾ from a book and not from memory. Al-Ḥāfiẓ said about him in “Al-Taqrīb”: “He is trustworthy, and his book is reliable, but his memorization is weak.” The reason they abandoned his memorization is that, towards the end of his life, doubt entered him regarding the ḥadīth of Mālik. Al-Ājurrī reported from Abū Dāwūd: “I heard Aḥmad say: ‘ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ was the most knowledgeable person about Mālik’s opinions and ḥadīth. He used to memorize all of Mālik’s ḥadīth, but doubt entered him towards the end of his life.'”

Arabic Text:

ونقول ثبت وتوتر عن الإمام مالك عدم الخوض في الصفات وفيما ليس تحته عمل وبمثل السند السابق لا ينسب إلى مثل مالك مثل هذا ابداً. ثبت عن الإمام مالك رضي الله عنه ما رواه الحافظ البيهقي في كتابه (( الأسماء والصفات ))(ص 408 ) ، بإسناد جيد كما قال الحافظ في (( الفتح )) (ج13/406-407) من طريق عبد الله بن وهب قال : كنا عند مالك بن أنس فدخل رجل فقال : يا أبا عبد الله الرحمن على العرش استوى كيف استواؤه؟ قال: فأطرق مالك وأخذته الرحضاء ثم رفع رأسه فقال : الرحمن على العرش استوى كما وصف نفسه ولا يقال كيف وكيف عنه مرفوع وأنت رجل سوء صاحب بدعة أخرجوه ، قال : فأخرج الرجل “اهـ

English Translation:

We say: It has been firmly and widely established from Imam Mālik that he refrained from delving into the attributes (Sifat of Allah) and matters that have no practical implications. With a chain like the one mentioned earlier, such a statement cannot be attributed to someone like Mālik. It has been authentically reported from Imam Mālik, may Allah be pleased with him, as recorded by al-Ḥāfiẓ al-Bayhaqī in his book “Al-Asmāʾ wa al-Ṣifāt” (p. 408), with a good chain, as mentioned by al-Ḥāfiẓ in “Al-Fatḥ” (13/406-407), through the chain of ʿAbdullāh ibn Wahb, who said: “We were with Mālik ibn Anas when a man entered and said: ‘O Abū ʿAbdullāh, (regarding the verse) “The Most Merciful is established (istiwa)  over the Throne,” how did He establish (istiwa)?’ Mālik bowed his head and was overcome with sweat. Then he raised his head and said: ‘The Most Merciful istiwa over the Throne as He described Himself, and it cannot be asked “how,” for “how” is inapplicable to Him. You are an evil man, an innovator. Take him out.’ So the man was taken out.”

Arabic Text:

فقول الإمام مالك : (( وكيف عنه مرفوع )) أي ليس استواؤه على العرش كيفًا أي هيئة كاستواء المخلوقين من جلوس ونحوه . وقوله :” أنت رجل سوء صاحب بدعة أخرجوه”، وذلك لأن الرجل سأله بقوله كيف استواؤه ، ولو كان الذي حصل مجرد سؤال عن معنى هذه الآية مع اعتقاد أنها لا تؤخذ على ظاهرها ما كان اعترض عليه . وروى الحافظ البيهقي في الأسماء والصفات (ص 408) من طريق يحيى بن يحيى قال : ((” كنا عند مالك بن أنس فجاء رجل فقال : يا أبا عبد الله الرحمن على العرش استوى فكيف استوى ؟ قال : فأطرق مالك رأسه حتى علاه الرحضاء ثم قال :الاستواء غير مجهول، والكيف غير معقول والإيمان به واجب والسؤال عنه بدعة وما أراك إلا مبتدعا فأمر به أن يخرج” ، قال البيهقي : وروي في ذلك أيضا عن ربيعة بن عبد الرحمن أستاذ مالك بن أنس رضي الله عنهما )) ا هـ .

English Translation:

Imam Mālik’s statement: “And ‘how’ is inapplicable to Him” means that His istiwa over the Throne is not in a manner or form like the istiwa of created beings, such as sitting or the like. His statement: “You are an evil man, an innovator. Take him out,” was because the man asked, “How did He (do) istiwa?” If the man had merely asked about the meaning of this verse while believing that it should not be taken literally, Mālik would not have objected to him. Al-Ḥāfiẓ al-Bayhaqī also recorded in “Al-Asmāʾ wa al-Ṣifāt” (p. 408) through the chain of Yaḥyā ibn Yaḥyā, who said: “We were with Mālik ibn Anas when a man came and said: ‘O Abū ʿAbdullāh, (regarding the verse) “The Most Merciful istiwa over the Throne,” how did He istiwa?’ Mālik bowed his head until he was covered in sweat, then said: ‘The istiwa is not unknown, the manner is incomprehensible, belief in it is obligatory, and asking about it is an innovation. I see you as nothing but an innovator.’ So he ordered him to be taken out.” Al-Bayhaqī said: “This has also been narrated from Rabīʿah ibn ʿAbd al-Raḥmān, the teacher of Mālik ibn Anas, may Allah be pleased with them both.”

Arabic Text:

قال المحدث الشيخ سلامة العزامي– من علماء الأزهر – (فرقان القرءان بين صفات الخالق وصفات الأكوان ص 22) : ” قول مالك عن هذا الرجل (( صاحب بدعة )) لأن سؤاله عن كيفية الاستواء يدل على أنه فهم الاستواء على معناه الظاهر الحسي الذي هو من قبيل تمكن جسم على جسم واستقراره عليه وإنما شك في كيفية هذا الاستقرار. فسأل عنها وهذا هو التشبيه بعينه الذي أشار إليه الإمام بالبدعة ” ا هـ

English Translation:

The ḥadīth scholar Shaykh Salāmah al-ʿAzzāmī—from the scholars of al-Azhar—said in “Furqān al-Qurʾān bayna Ṣifāt al-Khāliq wa Ṣifāt al-Akwān” (p. 22): “Mālik’s statement about this man, ‘an innovator,’ is because his question about the manner of istiwa indicates that he understood the istiwa in its apparent, physical sense, which is like one body settling on another. He only doubted the manner of this settling and asked about it. This is anthropomorphism [tashbīh] itself, which the Imam referred to as innovation.”

Arabic Text:

قلنا : وهذا فيمن سأل كيف استوى فما بالكم بالذي فسره بالجلوس والقعود والاستقرار؟ ثم إن الإمام مالكا عالم المدينة وإمام دار الهجرة نجم العلماء أمير المؤمنين في الحديث رضي الله عنه ينفي عن الله الجهة كسائر أئمة الهدى فقد ذكر الإمام العلامة قاضي قضاة الإسكندرية ناصر الدين بن المنير المالكي من أهل القرن السابع الفقيه المفسر النحوي الأصولي الخطيب الأديب البارع في علوم كثيرة في كتابه (( المقتفى في شرف المصطفى)) لما تكلم عن الجهة وقرر نفيها ، قال : ولهذا المعنى أشار مالك رحمه الله في قوله صلى الله عليه وسلم : ” لا تفضلوني على يونس بن متى” ( رواه البخاري)، فقال مالك: إنما خص يونس للتنبيه على التنـزيه لأنه صلى الله عليه وسلم رُفع إلى العرش ويونس عليه السلام هُبط على قابوس البحر ونسبتهما مع ذلك من حيث الجهة إلى الحق جل جلاله نسبة واحدة ، ولو كان الفضل بالمكان لكان عليه الصلاة والسلام أقرب من يونس بن متى وأفضل مكانا ولما نهى عن ذلك”اهـ ، ثم أخذ الفقيه ناصر الدين يبين أن الفضل بالمكانة لا بالمكان )) ا هـ. ونقل ذلك عنه أيضا الإمام الحافظ تقي الدين السبكي الشافعي في كتابه (( السيف الصقيل )) (ص 137) ، والإمام الحافظ محمد مرتضى الزبيدي الحنفي في (( إتحاف السادة المتقين بشرح إحياء علوم الدين )) (ج2/105) وغيرهما .

English Translation:

We say: This is regarding someone who asked, “How did He rise?” So what about someone who interprets it as sitting, reclining, or settling? Moreover, Imam Mālik, the scholar of Madīna, the Imam of the Abode of Emigration, the star of the scholars, and the Commander of the Believers in ḥadīth, may Allah be pleased with him, negated direction for Allah, like all the Imams of guidance. The eminent scholar, the Chief Judge of Alexandria, Nāṣir al-Dīn ibn al-Munīr al-Mālikī, a jurist, exegete, grammarian, legal theorist, orator, and literary figure skilled in many sciences from the seventh century, mentioned in his book “Al-Muqtafā fī Sharaf al-Muṣṭafā” when he discussed direction and affirmed its negation: “For this reason, Mālik, may Allah have mercy on him, alluded to this in the Prophet’s ﷺ statement: ‘Do not favour me over Yūnus ibn Mattā’ (narrated by al-Bukhārī). Mālik said: ‘Yūnus was specifically mentioned to emphasize transcendence, because the Prophet ﷺ was raised to the Throne, while Yūnus, peace be upon him, was cast into the depths of the sea. Yet, their relation in terms of direction to Allah, the Exalted, is the same. If superiority were based on place, the Prophet ﷺ would have been closer and in a better place than Yūnus ibn Mattā, and he would not have prohibited it.'” Then, the jurist Nāṣir al-Dīn explained that superiority is based on status, not place. This was also transmitted by Imam al-Ḥāfiẓ Taqī al-Dīn al-Subkī al-Shāfiʿī in his book “Al-Sayf al-Ṣaqīl” (p. 137) and Imam al-Ḥāfiẓ Muḥammad Murtaḍā al-Zabīdī al-Ḥanafī in “Ithāf al-Sādah al-Muttaqīn bi Sharḥ Iḥyāʾ ʿUlūm al-Dīn” (2/105) and others.


[i] This article is a translation from the following link – https://salafeia.wordpress.com/%D8%AF%D9%81%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA/%D9%83%D8%B4%D9%81-%D8%AA%D8%AF%D9%84%D9%8A%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D9%85%D9%82%D9%88%D9%84%D8%A9-%D9%82%D9%8E%D8%A7%D9%84%D9%8E-%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%83/

[ii] The full quote from Al-Dibaj Al-Mudhahhab fi Ma’rifat A’yan ‘Ulama Al-Madhhab of Imam Burhan Al-Din Al-Ya’muri (d. 799 AH) known as  Ibn Farḥūn: 

(https://app.turath.io/book/6730?page=409):

عبد الله بن نافع

مولى بني مخزوم المعروف بالصائغ كنيته أبو محمد روى عن مالك وتفقه بمالك ونظرائه كان صاحب رأي مالك ومفتي المدينة بعده ولم يكن صاحب حديث وكان ضعيفًا وفيه قال البخاري: تعرف حديثه وتنكر.

وقال بن معين: هو ثقة ثبت قال بن غانم: قلت لمالك: من لهذا الأمر بعدك؟ قال: بن نافع وكان أصم أميًا لا يكتب وقال: صحبت مالكًا أربعين سنة ما كتبت منه شيئًا وإنما كان حفظًا أتحفظه وهو الذي سمع منه: سحنون وكبار أتباع أصحاب مالك والذي سماعه مقرون بسماع أشهب في العتبية وهو الذي ذكره وروايته في المدونة.

وقال أشهب: ما حضرت لمالك مجلسًا إلا وابن نافع حاضره ولا سمعت إلا وقد سمع لأنه كان لا يكتب فكان يكتب أشهب لنفسه وله. وجلس مجلس مالك بعد بن كنانة وكان أبوه صائغًا وله تفسير في الموطأ رواه عنه يحيى بن يحيى. توفي بالمدينة في رمضان سنة ست وثمانين ومائة.

Meaning:

ʿAbdullāh ibn Nāfiʿ

A freed slave of Banū Makhzūm, known as al-Ṣāʾigh (the goldsmith). His kunya was Abū Muḥammad. He narrated from Mālik and studied jurisprudence under Mālik and his peers. He was a follower of Mālik’s opinions and became the mufti of Madīnah after him. He wasn’t known as a hadith scholar and was considered weak in hadith. Regarding him, al-Bukhārī said: “His hadith is both recognized and rejected.”

Ibn Maʿīn said: “He is trustworthy and reliable.” Ibn Ghānim said: “I asked Mālik: ‘Who will take charge of this matter after you?’ He said: ‘Ibn Nāfiʿ.'” He was deaf and illiterate, unable to write. He said: “I accompanied Mālik for forty years and never wrote anything from him, I only memorized it.” It was from him that Saḥnūn and the senior followers of Mālik’s companions heard. His narrations are coupled with Ashhab’s narrations in al-ʿUtbiyyah, and he is mentioned with his narrations in the Mudawwanah.

Ashhab said: “I never attended a session of Mālik except that Ibn Nāfiʿ was present, and I never heard anything except that he had heard it too, because he couldn’t write, so Ashhab would write for himself and for him.” He took Mālik’s teaching position after Ibn Kinānah. His father was a goldsmith, and he has an interpretation of the Muwaṭṭaʾ which was narrated from him by Yaḥyā ibn Yaḥyā. He died in Madīnah in Ramaḍān in the year 186 AH.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button