Refutation of Claims that Imām Aḥmad ibn Ḥanbal (d. 241/855) Affirmed a Limit [ḥadd/حَدّ] for Allah

تفنيد ما ذكره ابن أبي داود عن الإمام أحمد في نسبة الحد لله

  1. Refutation of what Ibn Abī Dāwūd mentioned regarding Imam Amad’s attribution of limitation [add] to Allah

قال القاضي أبو يعلى في كتاب إبطال التأويل ما نصه: “رأيت بخط أبي إسحاق حدثنا أبو بكر أحمد بن نصر الرفاء سمعت أبا بكر بن أبي داود سمعت أبي يقول جاء رجل إلى أحمد بن حنبل فقال : الله تعالى حد ؟ فقال نعم لا يعلمه إلا هو قال الله تبارك وتعالى وترى الملائكة حافين من حول العرش يقول محدقين ” انتهى

The Judge [al-Qāḍī] Abū Ya’lā said in his book “The Invalidation of Interpretation” [Ibṭāl al-Ta’wīl]: “I saw in Abū Isḥāq’s handwriting: Abū Bakr Aḥmad ibn Naṣr al-Raffā’ narrated to us, saying: I heard Abū Bakr ibn Abī Dāwūd say: I heard my father say: A man came to Aḥmad ibn Ḥanbal and asked: ‘Does Allah the Most High have a limit?’ He replied: ‘Yes, but only He knows it.’ Allah, the Blessed and Most High, says: ‘And you will see the angels surrounding,’ meaning encircling the throne.” End quote.[i]

وهذا الأثر لا يصح نسبته إلى الإمام أحمد لأن في سنده:

– أبو بكر بن أبي داود المتوفى سنة 316 هجري: وهو المجسم الكذاب عبد الله بن سليمان بن الأشعث السجستاني

This narration cannot be authentically attributed to Imam Aḥmad because in its chain of transmission is:

– Abū Bakr ibn Abī Dāwūd (died 316 AH): He is the anthropomorphist [mujassim] and liar ‘Abdullāh ibn Sulaymān ibn al-Ash’ath al-Sijistānī.

نقل الذهبي في السير ما نصه : ” قال – ابن عدي – : أنبأنا علي بن عبد الله -الداهري ، سمعت أحمد بن محمد بن عمرو كركرة ، سمعت علي بن الحسين بن الجنيد . سمعت أبا . داود يقول : ابني عبد الله كذاب. قال ابن صاعد : كفانا ما قال فيه أبوه. ابن عدي : سمعت موسى بن القاسم الأشيب يقول : حدثني أبو بكر ، سمعت إبراهيم الأصبهاني يقول : أبو بكر ابن أبي داود كذاب ابن عدي : سمعت أبا القاسم البغوي ، وقد كتب إليه أبو بكر ابن أبي داود رقعة ، يسأله عن لفظ حديث لجده ، فلما قرأ رقعته ، قال : أنت عندي والله منسلخ من العلم “. انتهى

Al-Dhahabī reported in [al-Siyar][ii] saying: “Ibn ‘Adī said: ‘Alī ibn ‘Abdullāh al-Dāhirī informed us, saying: I heard Aḥmad ibn Muḥammad ibn ‘Amr Kurkura, who said: I heard ‘Alī ibn al-Hussain ibn al-Junayd, who said: I heard Abū Dāwūd saying: ‘My son ‘Abdullāh is a liar.’ Ibn Ṣā’id said: ‘What his father said about him is sufficient for us.’ Ibn ‘Adī said: I heard Mūsā ibn al-Qāsim al-Ashyab saying: Abū Bakr told me, I heard Ibrāhīm al-Aṣbahānī saying: ‘Abū Bakr ibn Abī Dāwūd is a liar.’ Ibn ‘Adī said: I heard Abū al-Qāsim al-Baghawī, when Abū Bakr ibn Abī Dāwūd had written him a note asking about the wording of his grandfather’s hadith, and when he read his note, he said: ‘By Allah, you are stripped of knowledge in my view.'” End quote.

وقال أيضا: “قال أبو أحمد بن عدي : “سمعت علي بن عبد الله الداهري يقول : سألت ابن أبي -داود عن حديث الطير فقال : إن صح حديث الطير فنبوة النبي – صلى الله عليه وسلم – باطل . -لأنه حكى عن حاجب النبي – صلى الله عليه وسلم – خيانة – يعني أنسا – وحاجب النبي لا يكون خائنا. قلت – أي الذهبي : هذه عبارة رديئة ، وكلام نحس ، بل نبوة محمد – صلى الله عليه وسلم حق قطعي ، إن صح خبر الطير ، وإن لم يصح”.

He also said: “Abū Aḥmad ibn ‘Adī said: ‘I heard ‘Alī ibn ‘Abdullāh al-Dāhirī saying: I asked Ibn Abī Dāwūd about the hadith of the bird, and he said: ‘If the hadith of the bird is authentic, then the prophethood of the Prophet – peace and blessings be upon him – is invalid, because it relates treachery from the Prophet’s doorkeeper – meaning Anas – and a prophet’s doorkeeper cannot be treacherous.’ I (al-Dhahabī) say: This is an abhorrent statement and ill-omened speech. Rather, the prophethood of Muḥammad – peace and blessings be upon him – is definitively true, whether the report of the bird is authentic or not.”[iii]

و قال عنه الدارقطني : ثقة كثير الخطأ في الكلام على الحديث”. انتهى

And al-Dāraquṭnī said about him: “Trustworthy, but makes many mistakes in discussing hadith.” End quote.[iv]

فإن كان مثل هذا يقول تلك العبارة الشنيعة عن نبوة سيدنا محمد و يصفه أبوه وهو أعلم الناس بحاله بأنه كذاب ويصفه الحافظ الدارقطني بأنه كثير الخطأ في الكلام على الحديث فكيف يؤتمن على ما ينقله عن الإمام أحمد ؟

If someone like this makes such a repugnant statement about the Prophethood of our master Muḥammad ﷺ, and his father – who knows his condition best – describes him as a liar, and [al-Ḥāfiẓ] al-Dāraquṭnī describes him as making many mistakes in discussing hadith, then how can he be trusted in what he transmits from Imam Aḥmad?

ب تفنيد ما رواه حرب الكرماني المتوفى سنة 280 هجري

– قال أبو محمد حرب بن إسماعيل الكرماني في مسائله التي نقلها عن أحمد وإسحاق وغيرهما ما نصه: “باب القول في المذهب : هذا مذهب أئمة العلم وأصحاب الأثر وأهل السنة المعروفين بها المقتدى بهم فيها وأدركت من أدركت من علماء أهل العراق والحجاز والشام وغيرهم عليها فمن خالف شيئا من هذه المذاهب أو طعن فيها أو عاب قائلها فهو مبتدع خارج عن الجماعة زائل عن منهج السنة وسبيل الحق وهو مذهب أحمد وإسحاق بن إبراهيم بن مخلد و عبد الله بن الزبير الحميدي و سعيد بن منصور وغيرهم ممن جالسنا وأخذنا عنهم العلم ….. انتهى

B. Refutation of what was narrated by arb al-Kirmānī (died 280 AH)

– Abū Muḥammad Ḥarb ibn Ismā’īl al-Kirmānī said in legal his issues (masāʾil)  that he transmitted from Aḥmad and Isḥāq and others: “Chapter on the Statement of the School: This is the school of the leading scholars, the people of tradition [aṣḥāb al-athar], and the well-known people of the Sunnah who are followed in it. I met those whom I met from the scholars of Iraq, Hijaz, Syria, and others who followed it. Whoever opposes anything from these schools, or criticizes them, or finds fault with those who speak of them, is an innovator [mubtadi’], outside the community, deviating from the methodology of the Sunnah and the path of truth. And this is the school (Madhhab) of Aḥmad, Isḥāq ibn Ibrāhīm ibn Makhlad, ‘Abdullāh ibn al-Zubayr al-Ḥumaydī, Sa’īd ibn Manṣūr, and others whom we sat with and from whom we took knowledge…” End quote.

ثم قال : ” وهو سبحانه بائن من خلقه لا يخلو من علمه مكان والله عرش وللعرش حملة يحملونه وله حد والله أعلم بحده والله على عرشه عز ذكره وتعالى جده ولا إله غيره” انتهى

Then he said: “And He, Glory be to Him, is separate from His creation, no place is void of His knowledge, and Allah has a throne, and the throne has bearers who carry it, and He has a limit and Allah knows best His limit, and Allah is upon His throne, exalted is His mention and elevated is His majesty, and there is no deity other than Him.” End quote.[v]

وهذا الكلام لا يصح نسبته للإمام أحمد بن حنبل، فقد قال ابن تيمية زعيم المشبهة في كتابه الاستقامة ما نصه: ” وليست هذه العقيدة ثابتة عن الإمام أحمد بألفاظها فإني تأملت لها ثلاثة أسانيد مظلمة برجال مجاهيل والألفاظ هي ألفاظ حرب بن إسماعيل لا ألفاظ الإمام أحمد ولم يذكرها المعنيون بجمع كلام الإمام أحمد كأبي بكر الخلال في كتاب السنة وغيره من العراقيين العالمين بكتاب أحمد ولا رواها المعروفون بنقل كلام الإمام لا سيما مثل هذه الرسالة الكبيرة وإن كانت راجت على كثير من المتأخرين”. انتهى

This statement cannot be authentically attributed to Imam Aḥmad ibn Ḥanbal, for Ibn Taymiyyah, the leader of the anthropomorphists [mushabbiha], said in his book “The Steadfastness” [al-Istiqāma][vi]: “This creed is not established from Imam Aḥmad in these exact words, for I have examined three chains of transmission for it that are obscure with unknown narrators, and these words are the words of Ḥarb ibn Ismā’īl, not the words of Imam Aḥmad. Those concerned with collecting Imam Aḥmad’s statements, such as Abū Bakr al-Khallāl in Kitāb al-Sunnah and other Iraqi scholars knowledgeable of Aḥmad’s books, did not mention it, nor did those known for transmitting the Imam’s statements, especially for such a lengthy epistle, even though it became widespread among many later scholars.” End quote.

فهذا الكلام هو من ألفاظ حرب بن اسماعيل تلميذ الإمام أحمد وحرب هذا هو صاحب المجسم محمد بن كرام كما ذكر ذلك الإمام الكوثري في معرض كلامه عن ابن تيمية ونص عبارته: ” إنه كتب في معقوله غير منكر ما يرويه حرب بن اسماعيل الكرماني صاحب محمد بن كرام في مسائله عن أحمد وغيره في حقه تعالى: “يتكلم و يتحرك”. انتهى

These words are from Ḥarb ibn Ismā’īl, a student of Imam Aḥmad, and this Ḥarb was a companion of the anthropomorphist [mujassim] Muḥammad ibn Karrām, as mentioned by Imam al-Kawtharī[vii] in his discussion about Ibn Taymiyyah, stating: “He wrote in his rational work without denying what Ḥarb ibn Ismā’īl al-Kirmānī, the companion of Muḥammad ibn Karrām, narrates in his issues from Aḥmad and others regarding the Most High: ‘He speaks and moves.'” End quote.

نقله الشيخ محمد الخضر الشنقيطي في كتاب “إستحالة المعية بالذات وما يضاهيها من متشابه الصفات” صحيفة 307

This was transmitted by Shaykh Muḥammad al-Khiḍr al-Shanqīṭī in his book “The Impossibility of Physical Co-presence and Similar Ambiguous Attributes [mutashābih al-ṣifāt]” page 307.

وقال ابن الوزير اليماني المتوفى سنة 840 هجري في “العواصم والقواصم في الذب عن سنة أبي القاسم” جزء 3 / 315 – 316 عن حرب الكرماني: ذكره الذهبي في التذكرة ، فلم يذكر أن أحداً وثقه ، ولو ظهر الإسناد – في رواية الاصطخري – لظهر فيه من الضعفاء ، ومن لا يوثق به”. انتهى

Ibn al-Wazīr al-Yamānī (died 840 AH) said in “The Protectors and Destroyers in Defense of the Sunnah of Abū al-Qāsim” [al-‘Awāṣim wa-l-Qawāṣim fī al-Dhabb ‘an Sunnat Abī al-Qāsim], part 3/315-316[viii], regarding Ḥarb al-Kirmānī: “Al-Dhahabī mentioned him in [al-Tadhkira], but did not mention that anyone declared him trustworthy, and if the chain of transmission – in al-Iṣṭakhrī’s narration – were to be revealed, it would show weak narrators and those who cannot be trusted.” End quote.

ج / تفنيد ما ذكره أبو العباس أحمد بن جعفر الإصطخري

جاء في طبقات الحنابلة لابن أبي يعلى ما نصه : ” أخبرنا يوسف بن خليل بقراتي عليه غير مرة. أخبرنا أبو الفضل إسماعيل بن علي الجتروي غَيْرَ مَرَّة، أنبأنا أبو الحسن على بن أحمد الغساني، ثنا الحافظ أبو محمد عبد العزيز بن أحمد الكتاني، أنبا محمد بن رزق المعروف بأبي عمرو الأسود، ثنا أبو محمد عبد الله بن جعفر النهاوندي، ثنا أبو بكر محمد بن إبراهيم بن عبد الله بن زوزان، ثنا أبو العباس أحمد بن جعفر الإصطخري قال : قال أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل الشيباني رحمه الله ……. “

ثم قال: “والله عز وجل عرش، وللعرش حملة يحملونه، والله عز وجل على عرشه، وله حد. والله أعلم بحده، يتحرك. ويتكلم، وينظر ويضحك، ويفرح”. انتهى

C. Refutation of what was mentioned by Abū al-‘Abbās Amad ibn Ja’far al-Iṣṭakhrī

It came in [Ṭabaqāt al-Ḥanābila] by Ibn Abī Ya’lā[ix]: “Yūsuf ibn Khalīl informed us by my reading to him more than once. Abū al-Faḍl Ismā’īl ibn ‘Alī al-Jatrūī informed us more than once, Abū al-Ḥasan ‘Alī ibn Aḥmad al-Ghassānī informed us, al-Ḥāfiẓ Abū Muḥammad ‘Abd al-‘Azīz ibn Aḥmad al-Kattānī narrated to us, Muḥammad ibn Rizq known as Abū ‘Amr al-Aswad informed us, Abū Muḥammad ‘Abdullāh ibn Ja’far al-Nahāwandī narrated to us, Abū Bakr Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn ‘Abdullāh ibn Zawzān narrated to us, Abū al-‘Abbās Aḥmad ibn Ja’far al-Iṣṭakhrī narrated to us saying: Abū ‘Abdullāh Aḥmad ibn Muḥammad ibn Ḥanbal al-Shaybānī, may Allah have mercy on him, said…”

Then he said: “And Allah, the Mighty and Majestic, has a throne, and the throne has bearers who carry it, and Allah, the Mighty and Majestic, is upon His throne, and He has a limit. And Allah knows best His limit, He moves, and speaks, and looks, and laughs, and becomes pleased.” End quote.

وهذه العقيدة قد أنكرها جماعة من الحفاظ كابن الوزير و غيره وحكم الذهبي بوضعها حيث -قال في سير أعلام النبلاء 303/11 ما نصه: ” أخبرنا أبو الوليد الدربندي سنة أربعين وأربع مئة -أخبرنا أبو بكر محمد بن عبيد الله بن الأسود بدمشق أخبرنا عبد الله بن محمد بن جعفر النهاوندي حدثنا أبو بكر محمد بن إبراهيم بن زوران لفظا حدثنا أحمد بن جعفر الاصطخري قال: قال أبو عبد الله أحمد بن حنبل: هذا مذاهب أهل العلم والأثر فمن خالف شيئا من ذلك أو عاب قائلها فهو مبتدع ….”. انتهى

This creed was rejected by a group of [Ḥuffāẓ] scholars such as Ibn al-Wazīr and others, and al-Dhahabī ruled it as fabricated when he said in [Siyar A’lām al-Nubalā’] 11/303: “Abū al-Walīd al-Darbandī informed us in the year 440, Abū Bakr Muḥammad ibn ‘Ubaydullāh ibn al-Aswad in Damascus informed us, ‘Abdullāh ibn Muḥammad ibn Ja’far al-Nahāwandī informed us, Abū Bakr Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn Zawrān verbally narrated to us, Aḥmad ibn Ja’far al-Iṣṭakhrī narrated to us saying: Abū ‘Abdullāh Aḥmad ibn Ḥanbal said: ‘These are the schools of the people of knowledge and tradition, and whoever opposes any of this or criticizes its speaker is an innovator…'” End quote.

ثم قال : ” وكلم الله موسى تكليما من فيه إلى أن ذكر أشياء من هذا الأنموذج المنكر والأشياء التي – والله – ما قالها الإمام. فقاتل الله واضعها ومن أسمج ما فيها قوله: ومن زعم أنه لا يرى التقليد، ولا يقلد دينه أحدا، فهذا قول فاسق عدو الله. فانظر إلى جهل المحدثين كيف يروون هذه الخرافة، ويسكتون عنها”. انتهى

Then he said: “And Allah spoke to Moses directly from His mouth,” up to where he mentioned things from this rejected model and things which – by Allah – the Imam never said. May Allah fight whoever fabricated it. Among its most repugnant statements is his saying: “Whoever claims that he does not accept following [taqlīd], and does not follow anyone in his religion, such a person’s statement is that of a corrupt enemy of Allah.” Look at the ignorance of the hadith scholars, how they narrate this nonsense and remain silent about it.” End quote.

وقال أيضا في السير 287/11 بعد أن ذكر كلاما للإمام أحمد بن حنبل بإسناده: “فهذه الرسالة إسنادها كالشمس، فانظر إلى هذا النفس النوراني. لا كرسالة الاصطخري، ولا كالرد على الجهمية الموضوع على أبي عبد الله”. انتهى

He also said in [al-Siyar] 11/287 after mentioning a statement of Imam Aḥmad ibn Ḥanbal with its chain: “This epistle’s chain is like the sun, so look at this luminous spirit. Not like al-Iṣṭakhrī’s epistle, nor like the refutation of the Jahmiyya (al-Radd ala’l Jahmiyya) falsely attributed to Abū ‘Abdullāh[1].” End quote.

وقال ابن الوزير في كتابه العواصم والقواصم : ” في إسنادها جماعة ما عرفتهم وعنعنة في مواضع تحتمل سقوط بعض المجاريح”. انتهى

Ibn al-Wazīr said in his book [al-‘Awāṣim wa-l-Qawāṣim][x]: “In its chain are a group of people I do not know, and there is (a type of) chain transmission [‘an’ana] in places that could indicate the omission of some criticized narrators.” End quote.

وقال: “وقد رويت هذه العقيدة المنكرة عن أهل الحديث والسنة لا عن أحمد ، بطريقين غير هذه الطرق وكلا الطريقين غير صحيح”. انتهى

And he said: “This rejected creed has been narrated from the people of hadith and Sunnah, not from Aḥmad, through two paths other than these paths, and both paths are not authentic.” End quote.

ثم إن سند هذه العقيدة فيه:

– أحمد بن جعفر الإصطخري : مجهول العدالة وكل من ترجم له من أصحاب طبقات الإمام أحمد وغيرها، لم يذكر له توثيقا أو تعديلا. وليس كونه من تلاميذ الإمام دليل على عدالته وقبول روايته.

Then indeed, the chain of transmission of this creed contains:

– Aḥmad ibn Ja’far al-Iṣṭakhrī: His reliability is unknown, and all those who wrote his biography from among the authors of Imam Aḥmad’s biographical layers [ṭabaqāt] and others did not mention any authentication or validation for him. His being among the Imam’s students is not proof of his reliability or acceptance of his narration.

أبو محمد عبد الله بن محمد بن جعفر النهاوندي المالكي، ترجم له ابن عساكر في تاريخ دمشق 174/32، وذكر أنه روى عن أبي بكر محمد بن إبراهيم بن عبد الله بن يعقوب بن زوزان ، ولم يذكر فيه جرحاً ولا تعديلاً.

Abū Muḥammad ‘Abdullāh ibn Muḥammad ibn Ja’far al-Nahāwandī al-Mālikī: Ibn ‘Asākir wrote his biography in [Tārīkh Dimashq] 32/174, and mentioned that he narrated from Abū Bakr Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn ‘Abdullāh ibn Ya’qūb ibn Zawzān, but did not mention any criticism or validation of him.

محمد بن إبراهيم بن زوزان : لا يوجد ما يخرجه عن حيّز الجهالة إلى التوثيق ، فقد قال ابن ماكولا في الإكمال 192/4 ما نصه : ” أما زوزان بزايين الأولى منهما مضمومة فهو أبو بكر محمد بن إبراهيم بن زوزان له رحلة في الحديث وحديثه منتشر ، كتب بالعراق والشام ومصر حدث عن أبي الوليد بن برد وبشر بن موسى ومحمد بن كثير الصوري وأبي يزيد القراطيسي وأبي علاثة محمد بن عمرو بن خالد المصري وأحمد بن يحيى بن خالد بن حيان الرقي وخلق كثير روى عنه فرج بن إبراهيم النصيبي وأبو الحسين بن جميع”. انتهى

Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn Zawzān: There is nothing that removes him from the realm of the unknown to authentication, for Ibn Mākūlā said in [al-Ikmāl] 4/192: “As for Zawzān with two zāys, the first of which is with ḍamma, he is Abū Bakr Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn Zawzān. He travelled for hadith and his hadith is widespread. He wrote in Iraq, Syria, and Egypt. He narrated from Abū al-Walīd ibn Burd, Bishr ibn Mūsā, Muḥammad ibn Kathīr al-Ṣūrī, Abū Yazīd al-Qarāṭīsī, Abū ‘Ulātha Muḥammad ibn ‘Amr ibn Khālid al-Miṣrī, Aḥmad ibn Yaḥyā ibn Khālid ibn Ḥayyān al-Raqqī, and many others. Faraj ibn Ibrāhīm al-Nuṣaybī and Abū al-Hussain ibn Jamī’ narrated from him.” End quote.

وقال الذهبي في سير أعلام النبلاء 334/15 : ” الحافظ العالم الرحال …. قال الأمير : له رحلة في الحديث إلى الشام والعراق ومصر”. انتهى

And al-Dhahabī said in [Siyar A’lām al-Nubalā’] 15/334: “The preserving scholar, the traveller… The Amīr said: He had a journey in hadith to Syria, Iraq, and Egypt.” End quote.

كتبه أبو عمر التونسي الأشعري

Written by Abū ‘Umar al-Tūnisī al-Ash’arī

Translated with footnotes by:  Abul Hasan Hussain Ahmed


[1] Meaning Aḥmad ibn Ḥanbal


[i] Quoted by Ibn Taymiyya in his so called “Bayān Talbīs al-Jahmiyyah” (2/619). See here – https://app.turath.io/book/2864?page=1155

[ii] See 13/228 (or here – https://app.turath.io/book/10906?page=8347)

[iii] See Siyar A’lām al-Nubalā’ of al- Dhahabī (13/231-232, or here –https://app.turath.io/book/10906?page=8351)

[iv] See Siyar A’lām al-Nubalā’ (13/227)

[v] It was quoted from Harb by Ibn Taymiyya in his Darʾ taʿāruḍ al-ʿaql wa-l-naql (2/22).

 See here – https://app.turath.io/book/21506?page=426

[vi] See 1/73 or here – https://app.turath.io/book/6820?page=71

[vii] See his footnote to Ibn al-Jawzī’s Daf’ Shubah al-Tashbīh bi-Akaff al-Tanzīh (“Repelling the Doubts of Anthropomorphism with the Palms of Divine Transcendence”, p. 259, no. 1)

[viii] See here – https://app.turath.io/book/29677?page=1178

[ix] The author seems to have erred here.  It does not seem to be in the Ṭabaqāt al-Ḥanābila of Ibn Abi Ya’la but in the controversial work known as Kitāb Ithbāti al-Ḥaddi lillāhi ‘Azza wa Jalla Wa Bi’annahu Qā’idun wa Jālisun ‘alā ‘Arshihi (p. 29, edited by Usama al-Utaybi), by Abu Muḥammad Maḥmūd ibn Abī al-Qāsim ibn Badrān al-Ānamī al-Dashtī  (d. 661 H)

[x] See 3/312 here – https://app.turath.io/book/29677?page=1178

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button